ipoh tempat makan

2023 Ipoh Mesti Lawati Tempat Makan TOP5

Agak malu untuk mengatakan bahawa terdapat banyak juadah di Malaysia yang masih belum diperkenalkan. Ramai orang memperkenalkan lebih banyak makanan asing. Hari ni tiba-tiba editor nak tulis cadangan tempat makan best di Ipoh sejak kecil. Ipoh adalah syurga gourmet, dengan pelbagai masakan, daripada masakan tradisional asli kepada masakan kreatif yang baru muncul, semuanya menyelerakan. Jadi saya di sini untuk memperkenalkan kepada anda tempat makanan TOP5 terbaharu yang mesti dilihat di Ipoh, yang tidak boleh dilepaskan oleh penduduk tempatan dan pelancong.

 

1. 新元华饮食阁雪花啤酒 Cafe Sun Yoon Wah

ipoh tempat makan

Saya akan mengesyorkan Cafe Sun Yoon Wah Snow Beer, terutamanya kerana kedai ini terletak dalam persekitaran yang baik. Bayangkan anda sedang duduk di tepi jalan, minum segelas Snow Beer sejuk ais, ditambah dengan tiupan angin petang, anda berkata, bukankah ia sejuk? Semestinya selain Snow Beer, ramai juga pelancong yang memesan makanan di sini. Hidangan istimewa restoran ini sangat lazat!

Lokasi: 7, Jalan Bijeh Timah, 30000 Ipoh, Perak
Masa : Isnin – Ahad : 1.00pm-12.00pm

 

2. 忠记兵如港口大树头炸料粉 Restoran Choong Kee “Pokok Besar”

ipoh tempat makan

Makanan istimewa Bingrugang yang paling terkenal ialah “murah dan lazat”, dan gerai makanan goreng Chung Kee di sebelah kaki pokok besar itu amat diperlukan. Chung Kee telah beroperasi di Bingrugang selama 25 tahun. Bahan-bahan bancuhan disediakan mengikut resipi rahsia yang diturunkan dari nenek moyang. Ikan tauhu digunakan untuk membuat bahan membancuh. Pada masa yang sama, asas sup jernih, kari dan laksa semuanya baru disediakan secara dalaman, dan rasanya sangat lazat. Kira-kira 20 jenis bahan goreng buatan sendiri dan bahan bancuhan disediakan setiap hari, dan bahan goreng itu digoreng dan dijual di tempat, supaya pengunjung dapat merasai bahan goreng yang paling segar dan rangup. Ada wonton goreng, kulit kacang goreng, terung goreng, lada goreng, terung goreng, bendi goreng, kuih ikan goreng, sagu goreng dan sebagainya. Bahan gorengnya segar dan rangup, segar dan panas, sangat menggoda.

Lokasi : 1213, Jalan King, Taman Hoover, 31650 Ipoh, Perak
Masa : Isnin – Ahad : 8.00am – 5.30pm / Rabu : Tutup

 

3. 怡发茶室 Kedai Kopi Yee Fatt

吃喝玩乐之食在怡保】 怡发茶室50年老味道怡保最好吃咖哩面| 新生活报- ILifePost爱生活

Kedai Kopi Yee Fatt pernah tersenarai sebagai “Seratus Restoran Kopi dan Teh Tradisional Paling Berperisa! Resipi rahsia kari nenek moyang yang dibangunkan oleh bapa mertua pemiliknya telah diperturunkan selama 65 tahun sejak 1955~
Dikenali sebagai mee kari kering terbaik oleh orang Ipoh, selain rasa kari Nanyang yang lazat, ia ditambah dengan char siu, daging panggang dan ayam, dihidangkan bersama serai, bawang putih, bawang hijau dan pucuk. Ia wangi dan menyelerakan. Anda juga boleh memesan ayam pulut dengan kari yang rasanya sangat istimewa. Teh telur tradisional yang tidak boleh dilepaskan mempunyai sedikit rasa manis (tidak terlalu manis) dan haruman telurnya benar-benar hebat.

Lokasi : 39, Jalan Kampar, 31650 Ipoh, Perak
Masa : Selesa – Ahad : 7.30am – 2.00pm / Isnin : Tutup

 

4. 天津茶室 Restoran Thean Chun

Thean Chun (天津茶室) Ipoh | 青蛙 Frog | Flickr

Restoran Thean Chun terletak hanya bertentangan dengan lorong gundik, dan ia adalah bilik minum teh di mana ramai pelancong datang untuk makan. Signature di sini ialah mee ayam dan telur rebus. Chicken Shredded Sand Hor Fun adalah satu lagi hidangan yang tidak bersahaja tetapi lazat. Kuahnya yang direbus dengan tulang ayam dan kulit udang sangat manis, dan Sha Hor Fun berkrim dan licin. Telur rebus lebih baik daripada makan pencuci mulut. Bau hanyir telur yang sedikit dan kemanisan karamel adalah seimbang, dan rasa meletus di mulut anda sangat gembira!

Lokasi : 73, Jalan Panglima, 30000 Ipoh, Perak
Masa : Isnin – Ahad : 7:30am – 4.30pm / Khamis : Tutup

 

5. 德记茶餐室 Restoran Tuck Kee

新德記炒粉店的相片- 霹靂怡保市| OpenRice 馬來西亞開飯喇

Ini adalah kedai Mee Goreng Tak Kee yang terkenal di Ipoh. Gerai mee goreng terkenal dengan sejarah lebih 50 tahun ini, Tak Kee terletak di barisan yang sama dengan ayam taugeh kuning tua yang terkenal.

Sama seperti perkataan di papan tanda, Tak Kee pakar dalam mi. Setiap pelanggan mesti memesan beberapa lauk. Antaranya, yang paling popular ialah kaki ayam rebus dan sotong manis. Sotong manis hanya dihidangkan bersama kicap. Sotong rebus berperisa memang sedap. Wajib makan di sini ialah Moonlight River. Moonlight River sebenarnya ialah mi goreng pasir sungai. Telur mentah dipukul di atas dan dihidangkan, dan penyepit dicedok dan dicampur. Begitu juga hidangan tandatangan di sini. Super sedap dan licin.

Lokasi : 61, Jalan Yau Tet Shin, Taman Jubli, 30300 Ipoh, Perak
Masa : Isnin – Ahad : 1.00pm – 10.30pm

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *