Makanan Tradisional Ipoh

Makanan Tradisional Mesti Dimakan di Ipoh

Ipoh ialah sebuah bandar raya yang mempunyai sejarah panjang di Malaysia yang kaya dengan warisan budaya dan budaya makanan. Terdapat banyak juadah tradisional di sini yang wajib dicuba oleh penduduk tempatan mahupun pelancong. Dalam artikel ini, kami akan memperkenalkan beberapa makanan tradisional di Ipoh.

 

1. 天津茶室 Restoran Thean Chun

天津茶室 Restoran Thean Chun

Rstoran Thean Chun terletak betul-betul bertentangan dengan Mistress Lane, dan ia adalah bilik minum teh di mana ramai pelancong datang untuk makan. Signature di sini ialah mee ayam dan telur rebus. Chicken Shredded Sand Hor Fun adalah satu lagi hidangan bersahaja tetapi lazat. Kuahnya yang direbus dengan tulang ayam dan kulit udang sangat manis, dan Sha Hor Fun pula berkrim dan licin. Telur rebus adalah lebih baik daripada makan pencuci mulut. Bau hanyir telur yang sedikit dan kemanisan karamel adalah seimbang, dan rasa meletus dalam mulut anda sangat gembira!

Alamat: 73, Jalan Bandar Timah, 30000 Ipoh, Perak, Malaysia
Waktu perniagaan: Isnin – Ahad: 7.30 pagi – 4.30 petang

2. Ipoh Famous Paris Restaurant Hakka Mee

Ipoh Famous Paris Restaurant Hakka Mee

Mee Hakka Street Huo Luo ini adalah tauhu sumbat mi Hakka yang sangat berperisa, semangkuk mi Hakka, daging cincang hitam dan bebola babi, bebola ikan dan tauhu sumbat, tambah bawang putih dan sos cili untuk rasa istimewa, setiap gigitan mi Tidak “berminyak ” sama sekali.

Alamat: 164-166, Jalan Sultan Iskandar Shah 30000 Ipoh
Waktu Perniagaan: Isnin – Sabtu : 7.30 pagi – 11.30 pagi

3.老黄芽菜鸡 Restoran Tauge Ayam Lou Wong

老黄芽菜鸡 Lou Wong Tauge Ayam

Restoran Tauge Ayam Lou Wong ini mempunyai sejarah selama 60 tahun. Ayam taugeh klasik mereka dihidangkan dengan nasi goreng dan mi sungai pasir, serta beberapa bahagian dalam ayam dan bebola daging babi. Lagipun memang sedap sangat, nasi goreng pun wangi.

Selepas makan sesuap demi sesuap, mee sungai pasir juga sangat licin, ayam taugehnya sangat lembut, dan dagingnya tidak teruk langsung, boleh order! Pucuknya sangat gemuk dan sangat rangup untuk digigit dan sangat kenyal dan pejal untuk digigit! Tapi harga memang mahal sikit. Ramai pelancong asing akan datang ke sini untuk makan, jadi lebih baik datang ke sini awal dan beratur untuk makan.

Alamat: 49, Jalan Yau Tet Shin, Taman Jubli, 30000 Ipoh, Perak
Waktu Perniagaan: Isnin – Ahad : 10.30 pagi – 9.00 malam

4. 怡发茶室 Kedai Kopi Yee Fatt

怡发茶室 Kedai Kopi Yee Fatt

Restoran ini dikenali sebagai mee kari terbaik oleh orang Ipoh, yang terkenal ialah mee kari kering! Kari sangat kaya dan pedas! Kekayaan itu dipercayai tidak dapat ditandingi oleh banyak mee kari di luar, dan bahan-bahannya cukup! Setiap pagi kalau nak makan kat sini, memang ramai yang beratur kat luar nak makan, tapi boleh tunggu tempat duduk cepat.

Alamat: 39, Jalan Kampar, 31650 Ipoh, Perak
Waktu Perniagaan: Sel – Ahad : 7.30 pagi – 2.00 petang

5. 明阁香港點心 Min Court Hong Kong Tim Sum

明阁香港點心 Min Court Hong Kong Tim Sum

Bagaimana anda boleh terlepas dim sum apabila anda datang ke Ipoh? Dim sum di rumah mereka semuanya buatan tangan, dan kerani akan memegang dulang besar dengan semua jenis dim sum di dalamnya untuk anda memilih apa yang anda ingin makan. Secara peribadi, saya rasa bahagian dim sum adalah kecil, tetapi bahan-bahannya banyak dan harganya berpatutan.

Saya rasa ini antara dim sum terbaik di Ipoh! Tapi kalau nak makan kat sini seelok-eloknya makan pukul 7.00 pagi sebab nanti ramai pelancong asing datang makan.

Alamat: 36, Jalan Leong Sin Nam, Kampung Jawa, 30300 Ipoh, Perak
Waktu Perniagaan: Isnin – Ahad : 6 pagi – 1:30 tengah hari (Tutup pada hari Khamis)

 

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *